Logo Analoge Kiekjes Transparant
filmfeb, film februari, analoge fotografie, tips & tricks

Film Februari 2 | #filmfeb 2019

Vandaag heb ik het tweede deel van #FilmFeb voor jullie en op Instagram vroeg ik of jullie deze op video of wederom in een blog wilden. Het merendeel koos voor video en dus heb ik de video opgenomen! Echter kan ik hem helaas niet met jullie delen. Ik heb de video helemaal ge-edit, maar wat ik ook doe, er gaat iets fout met renderen waardoor ik hem niet kan uploaden. En dus heb ik er voor gekozen om het artikel alsnog uit te schrijven, maar wie weet dat later de video alsnog online komt als het ik probleem heb weten op te lossen.

Anyway! Hier komen de laatste veertien vragen van #FilmFeb.

Heb je tips voor het ontwikkelen om het beste uit je negatieven te kunnen halen?

Nog niet! Zelf heb ik nog geen film ontwikkelt dus ik heb er helaas ook nog geen tips voor. Wel heb ik als doel dat ik dit jaar in ieder geval 1 rolletje zelf wil gaan ontwikkelen. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik dat ga doen, to be continued!

Wanneer mensen je vragen waarom je fotografeert met film, wat zeg je dan?

Mijn grootste reden om te fotograferen met film is, omdat ik het simpelweg heel erg leuk vind. Maar nog een reden is dat het mij een soort rust geeft. Ik ben nogal een perfectionist en met digitale fotografie staat dit me vaak in de weg. Ik schiet dan enorm veel foto’s gewoon om zeker te zijn dat het goed is. Met analoge fotografie merk ik dat ik veel meer mijn tijd neem om een foto te maken. Daarnaast merk ik ook dat ik het minder erg vind als de foto achteraf toch niet zo perfect is. Dat is toch ook wel een beetje de charme van fotograferen met film, niet weten of het perfect gaat zijn.

Ik merk dat ik door fotograferen met film de lol van fotografie weer heb terug gevonden. Ik kan nu op vakantie weer gewoon vakantie kiekjes maken en dat kon ik met mijn digitale spiegelreflex bijvoorbeeld niet. Dan was ik achteraf altijd ontevreden en liet ik mijn camera maar liggen op de kamer. Dat heb ik nu dus gelukkig niet meer, ik kan nu op vakantie ook gewoon lekker simpel wat kiekjes maken en dat is super fijn!

Heb je tips voor het fotograferen in de avond en nacht en/of met lange sluitertijden op film?

Nee, helaas niet. Ik heb nog geen avond fotografie gedaan met film. Het enige wat ik je zou kunnen aanraden is dat je het eerst probeert met een digitale camera waarmee je sluitertijden kan instellen. Natuurlijk verschilt de manier waarop licht gemeten wordt in een digitale camera wel met die van een analoge, maar ik denk dat het je wel een goede indruk kan geven van wat je ongeveer voor sluitertijden kunt verwachten en dergelijke.

Heb je een favoriete film fotografie gerelateerd boek? Zo ja, welke?

Ja! Dat is het boek van Vivian Maier; Street photographer. Ik vind dat echt een fantastisch boek. De foto’s zijn prachtig en ik houd van die sfeer uit die tijd. Ik vind het ook ontzettend jammer dat het straatbeeld er tegenwoordig niet meer zo uitziet. Hoewel je het misschien nog niet altijd terug ziet in mijn eigen foto’s haal ik wel veel inspiratie uit dit soort fotoboeken.

Hoeveel filmrolletjes schiet je ongeveer vol in een jaar?

Ik moest het even natellen, maar afgelopen jaar zijn het er 14 geweest. En dat valt nog best mee! Dit jaar zouden het wel eens wat meer kunnen worden. Ik wil namelijk wat meer tijd vrij maken om analoog te fotograferen. Voornamelijk ook om portretten te maken.

Welke brandpuntsafstand lens gebruik je het meest en waarom?

Eigenlijk gebruik ik altijd een 50mm lens. Mijn canon FD die ik gebruik voor mijn Canon A1 is een 50mm 1.7F en voor mijn EOS 50E gebruik ik mijn gewone nifty fifty 50mm 1.8F lens. Ik heb daarnaast ook nog een 28mm 2.8F Canon FD lens, maar ik merk dat ik die toch aanzienlijk minder gebruik.

Persoonlijk vind ik 50mm gewoon een heel fijne brandpuntsafstand. Ideaal voor portretten of detailshots, precies het type fotografie waar ik van houd. Ook al zie je op mijn blog nog niet heel veel portretten terug, ik wil daar wel echt veel meer mee gaan doen! Dus mocht je ooit eens model willen staan, stuur me dan zeker eens een berichtje 🙂 !

Deel je favoriete shot van 2018

Canon A1, Kodak Ektar 100, #filmfeb, film februari

Dat is dit shot geweest. Ik reed samen met mijn vriend door Friesland onderweg naar mijn broer. Onderweg kwamen we constant velden vol met wilde bloemen en zonnebloemen tegen. Op de terugweg zijn we gestopt en maakte ik onder andere deze foto. Zonnebloemen zijn mijn lievelingsbloemen en daarnaast vond ik het bijzonder dat er op dat moment veel bijen waren en ik die samen in een foto kon vastleggen. Vaak zijn bijen te snel weer weg, maar voor deze foto bleef ie even zitten. Overigens vind ik de kleuren in de foto ook echt fantastisch. De foto is gemaakt met een Canon A1, 50mm 1.7F lens en een rolletje Kodak Ektar 100.

Deel je top drie tips voor fotograferen met film

Tip nummer 1 is: wees niet bang om fouten te maken en blijf oefenen.

Tip nummer 2 is: kies een camera die bij je past. Meestal kiezen mensen een camera, omdat ze hem mooi vinden, maar het gaat erom wat je er uiteindelijk mee wil doen.

Ik koos eerst ook camera’s, omdat ik ze mooi vond, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat analoge camera’s zonder autofocus voor mij simpelweg niet altijd de beste keuze is. Ik heb slechte ogen, draag regelmatig een bril, maar heb geen contactlenzen. Dus handmatig scherpstellen is nog wel eens een dingetje. Daarom heb ik later een Canon EOS 50E gekocht zodat ik met autofocus lenzen kan werken en dat is echt top.

En tip nummer 3 is: fotografeer met de ASA die staat aangegeven op je rolletje. Er is op dit moment een soort hype gaande dat mensen een andere ASA instellen dan op het rolletje staat, maar ik ben daar geen fan van. Vooral niet als je een beginnende film fotograaf bent. Je bent dan nog van alles aan het leren dus je weet niet wat je echt kan verwachten. Daarom raad ik zelf altijd aan om gewoon de ASA aan te houden die op het rolletje staat.

Als je zelf je film ontwikkelt, welke ontwikkeltanks gebruik je en waarom?

Op deze vraag heb ik helaas geen antwoord. Ook heb ik er voor gekozen om hier geen research naar te doen. Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt dus dan voelt het gek en niet gepast om er tips over te geven.

Laat je imperfecties zitten op je foto’s of bewerk je ze na?

Over het algemeen laat ik ze zitten, tenzij het echt een heel erg storende lange haar of stofdeeltje is.

Ik vind het persoonlijk niet fijn om mijn analoge foto’s te bewerken. Heel af en toe trek ik wel eens een horizon recht en als er echt te weinig contrast in een foto zit dan trek ik dat soms iets omhoog, maar dit doe ik echt zelden. Juist het niet hoeven te bewerken van je foto’s vind ik namelijk zo fijn aan fotograferen met film.

Goed voorbeeld van een imperfectie in een foto is deze foto van mijn kat Nuka. Ergens in de camera zit waarschijnlijk een licht lek waardoor er een witte waas boven zijn koppie zit. Waar een ander er voor kiest om het beeld dan bij te snijden of überhaupt niet te gebruiken, kies ik er juist voor om het te laten zitten. Dit soort imperfecties vind ik namelijk de charme van film en daarom kies ik ervoor om niet te bewerken.

Nuka, analoge kiekjes, analoge fotografie, kat, ragdoll, zwart-wit, lightleak, lichtlek

Stel je krijgt duizend euro en moet dit spenderen aan iets wat film fotografie gerelateerd is. Wat je zou je kopen en waarom?

Een Hasselblad camera en/ of een doka. Ik heb mij niet verdiept in de prijzen van een Hasselblad, maar volgens mij zijn die echt enorm duur. De foto’s die uit een Hasselblad komen vind ik echter altijd enorm mooi. Ik weet niet wat het is maar er lijkt wel iets magisch over de foto’s te hangen, hoe simpel ze ook zijn.

En ten tweede lijkt investeren in een doka mij ook wel tof. Dan kan ik eindelijk thuis ontwikkelen en ben ik niet meer afhankelijk van labs. Ik woon namelijk in Friesland en als je hier je rolletjes inlevert bij een fotowinkel die ze weer naar een lab stuurt, dan ben je ze al gauw twee weken kwijt.

De HEMA is wel sneller, gemiddeld 3 tot 5 werkdagen, maar ik krijg ze dan wel regelmatig terug met vieze vlekken en soms zelfs beschadigingen. Als ik een eigen doka zou hebben dan zou ik dus nergens meer afhankelijk van zijn en dat lijkt me best wel chill!

Bezoek je fotografie exposities bij jou in de buurt? En zo ja, wie was de laatste fotograaf van wie je een expositie bezocht?

Nee, eigenlijk niet. Ik heb ook niet het idee dat er veel fotografie exposities zijn hier in het noorden. Misschien dat het aan mij ligt hoor, dat ik simpelweg slecht op de hoogte ben. Ik zoek er ook niet naar. Wel zou ik graag wat meer exposities willen bezoeken.

Vind jij dat fotograferen met film zorgt dat je meer artistiek wordt of artistiek bezig bent? En zo ja, waarom?

Dit vind ik een hele lastige vraag. Ik zie mijzelf namelijk niet als artistiek persoon. Het enige wat ik wel eens doe is fotograferen met special effect filmrolletjes waardoor de foto’s wel gelijk een meer artistiekere vibe krijgen. Maar ik durf niet te zeggen dat ik er zelf echt artistieker van wordt.

Wat is het beste advies wat je kan geven aan beginnende film fotografen?

Ik heb twee adviezen zelfs! Mijn eerste advies is wees niet bang om fouten te maken. Analoge fotografie hoort iets leuks te zijn en vooral als je net begint is het goed om fouten te maken zodat je er van kan leren. Dus wees niet bang voor fouten.

En mijn tweede advies is; koop een kleine point & shoot camera en probeer deze zoveel mogelijk met je mee te nemen. Stel dat je dan ooit een leuk moment hebt of een situatie tegenkomt die je vast wil leggen dan heb je iets tastbaars. Natuurlijk heb je altijd je mobiele telefoon mee, maar hoe leuk is het om juist spontane situaties analoog vast gelegd te hebben?

En dit was het al weer!

Alle vragen van #FilmFeb heb ik nu beantwoord. Ik hoop dat je er eventueel wat aan hebt gehad, maar mocht je nog vragen hebben of meer willen weten dan kan je natuurlijk altijd een comment achter laten! Tevens zou je even een kijkje kunnen nemen op Jason Avery zijn Twitter. In zijn tweets deelt hij alle vragen en andere film fotografen hebben daar hun ervaringen in een reactie gedeeld, dus wie weet kan je daar nog iets voor jezelf uithalen:)

Overigens leek het mij wel leuk om #FilmFeb af te sluiten met een vraag aan jullie en die vraag luidt als volgt:

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Tini Groen

Gerelateerde artikelen

3 reacties

  1. Mag ik je een tip geven voor wat die duizend euro betreft? Wacht nog even met een Hasselblad… ja, het zijn prachtige camera’s, maar dat is ook waar de prijs op bepaald wordt, ze zijn erg gewild vanwege uiterlijk en naam. De bediening is volgens velen wat weerbarstig. Het mooie beeld wat eruit komt, kun je ook met veel andere 6×6 middenformaatcamera’s wel bereiken. Mamiya, Rolleiflex, Bronica, om maar wat alternatieven te noemen!

    Wees wel gewaarschuwd: ga je eenmaal voor middenformaat, dan is er geen weg terug 😉

    1. Het is meer een “stel ik krijg zomaar duizend euro” vraag 🙂 Sowieso zou ik eerst een keer eentje huren om te kijken of het echt wel wat is, ik ben niet iemand die zomaar duizend euro spendeert als ik er nog nooit mee heb gewerkt. Vind ik dan toch een te groot risico.

      Hoezo is er geen weg terug trouwens? Ik hoor echt heel veel fotografen dat zeggen, maar wat maakt middenformaat zo fantastisch als ik vragen mag? 🙂

      1. Verstandig, want duizend euro kun je maar één keer uitgeven 😉

        Wat middenformaat betreft: meerdere redenen. De korrel is naar verhouding kleiner. De korrel zelf is natuurlijk even groot als op 35mm, maar het negatief is een stuk groter, dus het beeld is zachter. Vaak (afhankelijk van camera en objectieven) is de beeldkwaliteit ook mooier. En omdat het filmvlak een stuk groter is, ervaar je de scherptediepte ook veel fijner cq krapper. Kleinbeeld/35mm is ‘gelijk’ aan digitaal fullframe, middenformaat is een flinke slag groter, dus dat kun je doorvertalen.

        Daarnaast is er denk ik ook een psychologische factor. Met 35mm heb je rolletjes van 36, of 24. Dat is al een hele beperking ten opzichte van digitaal. Maar bij 6×6 ga je naar 12 foto’s op een rol. Dat geeft een heel ander gevoel bij het eindresultaat denk ik. Zie ook mijn meest recente blogje trouwens:

        https://www.linkedin.com/pulse/analoge-fotografie-minder-scherpte-maar-meer-focus-erik-van-rosmalen/

        Alles wat ik hierboven omschrijf is natuurlijk ook een kwestie van smaak hoor. Maar als je dan een grote afdruk in de doka maakt van een 6×6 negatief… heel fijn, geloof me… 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.